Socialiniai tinklai

Aktualijos

Psichologė pataria tėvams, kaip elgtis su maištaujančiais savo vaikais

Avatar

Paskelbta

data

„Padėkite, nebesusitvarkau ir su vaiku, ir su savimi“, – tokiais žodžiais į vaiko teisių apsaugos specialistus neretai kreipiasi tėvai, susiduriantys su vaikų priešgyniavimu ir dėl to prarandantys savitvardą. Tėvai skundžiasi, kad kai vaikas neklauso, pradeda trūkti kantrybė ir sunku valdytis. Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos psichologė Laura Kmitė pataria, kaip elgtis tokiose situacijose, kaip spręsti kylančias problemas ir gebėti valdyti savo emocijas.

Kaip laiške rašo tėtis Rimvydas (vardas pakeistas), jo „dešimtmetis nuolat atsikalbinėja, maištauja, pastaruoju metu dažniausi jo žodžiai – „nedarysiu“,  „nenoriu“, „neisiu“. Kad ir ką sakytume, viskas negerai, netinka. Vaikas tarsi specialiai elgiasi priešingai nei sakoma, lyg bandytų mūsų kantrybę. Kartais galvojame, kad auginame maištininką. Pasitaiko, kad neištvėrę jį subarame pakeltu tonu, pagrasiname.Kodėl jis taip elgiasi? Patarkite, ką daryti ir kaip susivaldyti nepliaukštelėjus vaikui.“

Po tokių situacijų dažniausiai kyla konfliktai, kurių pasekmės būna skaudžios: tarp tėvų ir vaikų prarandamas pasitikėjimas, nebėra nuoširdžių pokalbių, supratimo ir palaikymo. Vaiko teisių apsaugos specialistai supranta, jog tėvams skaudu, kai vaikas atsikalbinėja ir nedaro tai, ko jie prašo, kai į prašymą reaguoja atšiauriai, tačiau, visų pirma, pataria išsiaiškinti maišto priežastis.

Situaciją plačiau komentuoja Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos Klaipėdos apskrities vaiko teisių apsaugos skyriaus Mobiliosios komandos psichologė Laura Kmitė:

Maištaujančių ar kitaip netinkamai besielgiančių vaikų tikslas nėra konkrečiai supykdyti ir erzinti tėvelius ar kitus šeimos narius. Būna ir taip, kad vaikas pats nesuvokia ir negali įvardyti, kaip jis jaučiasi ir kodėl netinkamai elgiasi. Dažniausiai vaikų netinkamo elgesio tikslai yra susiję su emociniais bei fiziniais poreikiais.

Skirkite vaikui kokybiško laiko ir nuoširdaus dėmesio

Paprastai vaikai yra linkę prieštarauti tėvams, kai jiems trūksta tėvų dėmesio. Tai reiškia, kad vaikams trūksta fizinio kontakto, artimo emocinio ryšio, todėl jie visais įmanomais būdais siekia būti tėvų dėmesio centre, siekia būti mylimi, svarbūs ir pastebimi. Ypač tarp brolių ir seserų vyrauja neteisybės ar nelygybės pojūtis tada, kai tėvai skirtingai teikia dėmesį savo vaikams. Tokiais atvejais rekomenduojama skirti laiką kiekvienam vaikui su kiekvienu iš tėvų atskirai, t. y. skirti individualų laiką vaikui. Tais atvejais, kai šeimoje auga vienas vaikas ir jis dažnai neduoda tėvams ramybės, taip pat svarbu sutarti aiškų laiką, kada tėveliai galės jam skirti individualų dėmesį. Vaikams reikia aiškaus laiko.

Ypatingai jaunesni vaikai neturi kantrybės ir visko nori čia ir dabar. Tokiais atvejais tėveliai gali informuoti savo atžalas sakydami, pavyzdžiui, „šiuo metu esu užsiėmusi, tačiau kai baigsiu (įvardyti, kokią veiklą atliekate ir kodėl ją svarbu padaryti), tuomet tau skirsiu laiko / su tavimi pažaisiu“. Labai svarbu išpildyti savo pažadą. Jeigu dėl tam tikrų priežasčių tėvai negali ištesėti duoto pažado, geriausia vaiką informuoti dėl kokių priežasčių taip nutiko ir aptarti kitą pasibuvimo laiką. Toks bendradarbiavimas ir lygiavertiškumas vaikui leidžia pasijausti išgirstam ir mylimam.

Padėkite atpažinti nuovargį ir jį pašalinti

Kita dažna prieštaraujančio elgesio priežastis yra nuovargis. Kai vaikas yra pavargęs, jis yra linkęs savo emocinį būvį išlieti ant artimiausių žmonių. Tokiu atveju rekomenduojama jam padėti įvardyti būseną, pavyzdžiui, „aš matau, kad tu šiuo metu esi pavargęs ir dėl nuovargio greitai supyksti, susierzini, nesilaikai mūsų susitarimų, kaip aš galėčiau tau šiuo metu padėti?“

Pagalba suvokti dėl ko ir kaip yra jaučiamasi veikia tarsi žaibolaidis trenkiant žaibui, tačiau reikėtų neapsigauti – vieno žaibolaidžio nepakaks. Kiekvienam atvejui prireiks kantrybės ir resursų išmokyti vaiką atpažinti nuovargį bei tinkamai jį pašalinti. Tėveliams patariama kartu su vaiku atrasti, kokie būdai vaikams padeda atsipalaiduoti, pailsėti. Jeigu vaikas prašo priemonės, kuri galimai vaiką tik dar labiau išsekintų, aptarkite tos priemonės naudojimo laiką.

Skatinkite atžalą savarankiškai tvarkytis

Nereta tėvų ir vaikų konfliktų priežastis yra vaikų savarankiškumo problema. Šiuo atveju arba vaikams trūksta savarankiškumo dėl tėvų pastangų viską atlikti už vaiką (iš geriausių paskatų) ir vaikas tuo naudojasi bei reiškia pretenzijas tėvams, kai yra paprašytas atlikti kažkokią veiklą, arba vaikai maištauja norėdami savarankiškumo ne pagal savo amžių.

Vieni iš pirmųjų savarankiškumo įgūdžių atsiranda tuomet, kai vaikai pradeda norėti tvarkytis. Tas etapas ateina tada, kai vaikai dar patys nelabai moka koordinuoti savo kūno ir jų namų ruošos darbai atrodo kaip netvarka ar terlionė. Labai svarbu skatinant vaiko savarankiškumą per namų tvarkymąsi neištaisyti vaiko padarytos „tvarkos“ prie jo paties bei paskatinti jį už padarytą rezultatą, net jeigu tas rezultatas jūsų netenkina.

Vėliau vaikui augant galima labiau jį pamokyti ir paraginti prisijungti prie sudėtingesnių namų ruošos darbų. Toks paprastas įgūdis kaip namų tvarkymasis ugdo ne tik gebėjimą pasirūpinti savo aplinka ir savimi, bet ir ugdo valią daryti nuobodžius ar ne tokius malonius dalykus.

Leiskite vaikui nuspręsti, kaip praleisti laisvalaikį

Lygiai taip pat savarankiškumą galima ugdyti per atsakomybės atidavimą vaikams už laisvo laiko praleidimą. Šiuolaikiniai vaikai yra įpratę prie įvairių pramogų bei veiklų, kurias dažniausiai organizuoja tėvai. Dėl to vaikai turėdami neužimto laiko reiškia pretenzijas tėvams, nes jiems nuobodu ir nėra ką veikti. Nuobodžiaujantys vaikai pradžioje būna itin irzlūs, nepakantūs, reikalaujantys ir neatliekantys savo pareigų. Apsišarvojus kantrybe ir nukreipiant vaikus, kad šis laikas yra skirtas tik jiems ir tik jų atsakomybė yra nuspręsti, kaip tą laiką praleisti, ilgainiui išsivysto vaikų kūrybiškumas, lavinasi bendravimo įgūdžiai bei savarankiškumas.

Taigi atpažinus maištaujančio vaiko elgesio priežastį ir padedant vaikui lavinti jo emocinį intelektą, nenustebkite, kad norimam rezultatui pasiekti reikės laiko. Nuosekliai naudojant susitarimus su vaikais, atsižvelgiant į jų nuomonę, įtraukiant į šeimos buitinį gyvenimą, vaikai turi unikalią progą  pasijusti reikalingi, svarbūs ir mylimi. Taip pat ir tėvai naudodamiesi aiškia bendravimo su vaikais struktūra jaučiasi ramesni, užtikrinti.

Išdrįskite kreiptis pagalbos į profesionalus


Vaiko teisių apsaugos specialistai pataria tėvams jaučiant, kad patys nebekontroliuoja situacijos, nebijoti kreiptis pagalbos į psichologą. Pastarasis, stebėdamas situaciją iš šalies, atkreipdamas dėmesį tiek į tam tikrą vaiko elgesį, tiek į tėvų reakcijas, nuostatas, iškilus vaiko elgesio problemoms bei kartu su šeimos nariais išgrynindamas galimus sprendimo būdus gali suteikti profesionalią pagalbą. Dažnai tėvai žino atsakymus, tik juos reikia aiškiai įvardinti ir padrąsinti imtis pokyčių, patiems keisti savo elgesį.

Primename, kad fizinis skausmas yra netoleruojamas, tai negali būti auklėjimo priemonė. Vaikas neturi galimybės apsiginti. Fizinio veiksmo panaudojimas prieš vaiką padaro didelę žalą jo psichologinei būsenai ir ateičiai, nes vėliau, vaikas atėjęs į darželį ar mokyklą, taip pat gali smurtauti prieš kitus vaikus. Net ir minimaliai smurtaujantiems tėvams ar nujaučiantiems, kad nesusivaldę taip galėtų pasielgti, yra rekomenduojama lankyti tėvystės įgūdžių kursus.

Greta Bliutaitė

Viešųjų ryšių ir komunikacijos skyriaus vyriausioji specialistė

Klaipėdos ir Tauragės apskrityse

Mob. tel. 8 688 92276

El. p. greta.bliutaite@vaikoteises.lt

I. Kanto g. 8, Klaipėda

Komentarai

Jūsų komentaras

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Aktualijos

Radviliškio jaunųjų atlikėjų sėkmė Tarptautiniame – nuotoliniame konkurse „Kalėdinės žvaigždės“

Avatar

Paskelbta

data

Nors ir gyvename pokyčių metu, ugdymas Radviliškio muzikos mokykloje šiuo metu vyksta nuotoliniu būdu, tačiau mokytojai bei mokiniai dirba, muzikuoja, tobulėja ir savo gebėjimus bei pasiekimus skuba įsivertinti konkursuose.

2021 metų sausio 10 dieną Kazachijos respublikos sostinėje, Nur-Sultano mieste, įvyko VI Tarptautinis – nuotolinis konkursas „Kalėdinės žvaigždės“.

Šiame konkurse savo jėgas išbandė nemažas Radviliškio muzikos mokyklos jaunųjų atlikėjų būrys.

Konkursui reikėjo pateikti atliekamų kūrinių video įrašus. Kuriuose matytųsi visas atlikėjas, kūriniai turėjo būti atliekami atmintinai. Įrašus vertino komisija susidedanti iš žymių Kazachijos nacionalinės  konservatorijos, bei Nacionalinio menų universiteto profesorių bei ekspertų.

Konkurse galėjo dalyvauti solinio dainavimo mokiniai bei instrumentinės muzikos solistai ir ansambliai. Dalyviai buvo vertinami už atlikimo profesionalumą, intonacijos švarumą, repertuaro sudėtingumą, muzikalumą, artistiškumą.

Mūsų mokyklos atstovus lydėjo sėkmė!

Instrumentinės muzikos grupėje – Fortepijono solistų II (8-10m.) amžiaus kategorijoje:

Grand Prix iškovojo Augustas Kazakevič (mokytojas Rytis Borusevičius)

II vietos laureato diplomą laimėjo: Rusnė Bartkevičiūtė (mokytoja Daina Vedeckienė)

Instrumentinės muzikos grupėje – Fortepijono solistų III (11-13m.) amžiaus kategorijoje:

I vietos laureato diplomą laimėjo: Kajus Korsakas (mokytoja Vera Silickaja)

I vietos laureato diplomą laimėjo: Emilija Dambrauskaitė (mokytoja Aurelija Stončiuvienė)

Instrumentinės muzikos grupėje – Fortepijono solistų IV (14-16m.) amžiaus kategorijoje:

I vietos laureato diplomą laimėjo: Akvilė Korsakaitė (mokytoja Vera Silickaja)

I vietos laureato diplomą laimėjo: Justė Levickaitė (mokytojas Rytis Borusevičius)

II vietos laureato diplomą laimėjo: Viltė Andzelytė (mokytoja Vera Silickaja)

Fortepijoninių ansamblių IV (14-16m.) amžiaus kategorijoje:

I vietos laureato diplomą laimėjo: Fortepijoninis duetas Patricija Butvilaitė ir Augustė Motekaitytė (mokytoja Diana Sabulienė)

Vokalinio dainavimo grupėje – Solinio dainavimo II (8-10m.) amžiaus kategorijoje:

II vietos laureato diplomą laimėjo: Radvilė Deltuvaitė (mokytoja Inga Petrauskienė)

II vietos laureato diplomą laimėjo: Rusnė Zalencaitė  (mokytoja Inga Petrauskienė)

Vokalinio dainavimo grupėje – Solinio dainavimo III (11-13m.) kategorijoje:

I vietos laureato diplomą laimėjo: Lėja Deltuvaitė (mokytoja Inga Petrauskienė)

Vokalinio dainavimo grupėje – Solinio dainavimo IV (14-16m.) kategorijoje:

I vietos laureato diplomą laimėjo: Juta Butkevičiūtė (mokytoja Inga Petrauskienė)

Sveikiname nugalėtojus ir linkime visokeriopos sėkmės, bei nesustoti tobulėjant!

Skaityti daugiau

Aktualijos

Radviliškyje pareigūnai sulaikė gerokai išgėrusį VW Passat vairuotoją

Avatar

Paskelbta

data

Sausio 14 d. 10.59 val. Radviliškyje, Gedimino g., vyras, gimęs 1989
m., vairavo automobilį „VW Passat“ neblaivus (2,42 prom.).
Vairuotojas sulaikytas ir uždarytas į areštinę.

Asociatyvi nuotr.

Skaityti daugiau

Skaitomiausi