Viešųjų pirkimų tarnyba įvertino 4 Greitosios medicinos pagalbos tarnybos (toliau – Perkančioji organizacija) vykdytus viešuosius pirkimus, skirtus nespecializuoto pacientų pavėžėjimo paslaugoms įsigyti (išvada https://vpt.lrv.lt/lt/pirkimu-vykdymo-prieziura/isvados-ataskaitos/vertinimo-isvados-4/vertinimo-isvados-2025-m/vertinimo-isvados-2025-m-ii-ketvirtis/ Nr. 7).
Didelės apimties vertinimo metu (įvertinti 4 pirkimai ir 164 sutarčių vykdymas) nustatyta reikšmingų pažeidimų, turinčių įtakos skaidrumui vykdant pirkimų procedūras. Apibendrinant nustatytus pažeidimus verta pažymėti, jog pirkimo dokumentų trūkumai (pvz., minimalaus reikiamų transporto priemonių (ir jų vairuotojų) kiekio pirkimų sąlygose neapibrėžimas, nenurodymas, kad atskiroms (nutolusioms) savivaldybių teritorijoms tiekėjai turėtų turėti atskiras transporto priemones ir kt.) lėmė netinkamą sutarčių vykdymą (tiekėjui, laimėjusiam vieno iš pirkimų 47 dalis (paslaugų teikimas atskirose savivaldybių teritorijose) ir sutarčių vykdymui deklaravusiam 3 transporto priemones, objektyviai neįmanoma tinkamai vykdyti sutarties sąlygas).
Didžiojoje dalyje atvejų nustatytas netinkamas sutarčių vykdymas: 1) paslaugos teiktos ne su pasiūlymuose nurodytomis transporto priemonėmis, už kurias tiekėjai gavo papildomus kokybinius balus (pvz., vienas iš tiekėjų įsipareigojo teikti paslaugas grynaisiais elektromobilias (BEV) ir (ar) iš išorės įkraunamais hibridiniais automobiliais (PHEV), tačiau realiai paslaugas teikė su benzininėmis / dyzelinėmis transporto priemonėmis) ; 2) paslaugos teiktos su į Perkančiajai organizacijai tiekėjų pateiktus sąrašus neįtrauktomis transporto priemonėmis ir vairuotojais, kurių dokumentai nebuvo pateikti ar net buvo negaliojantys; 3) kai kurios transporto priemonės buvo techniškai netvarkingos, priklausančios kitai įmonei (ne tiekėjui) ar net išregistruotos; 4) paslaugos teiktos su transporto priemonėmis, kurios nepritaikytos neįgaliesiems vežti ir kt.
Perkančioji organizacija buvo nustačiusi nepakankamai aiškius paslaugų teikimo reikalavimus: pirkimuose neapibrėžtas transporto priemonių skaičius kiekvienai savivaldybei, o tiekėjai galėjo deklaruoti tą pačią transporto priemonę kelioms laimėtoms pirkimo dalims, nors tai realiai neužtikrina paslaugų teikimo kokybės.
Netinkamai tikrinti pašalinimo pagrindai – pvz., vienas iš tiekėjų pateikė dokumentus, išduotus anksčiau nei leido pirkimo sąlygos, tačiau jie buvo vertinami kaip galiojantys, nesant objektyvaus pagrindimo.
Tarnyba, įvertinusi nustatytus sisteminius pažeidimus, įpareigojo Perkančiąją organizaciją: nutraukti vienos dalies pirkimo procedūras, paskelbti duomenis apie tiekėjus, kuriems buvo taikytos sankcijos dėl esminių sutarčių sąlygų netinkamo vykdymo. Perkančiajai organizacijai yra rekomenduota įvertinti galimybę nutraukti sutartis, kurios vykdomos su dideliais ar nuolatiniais trūkumais bei tiekėjus įtraukti į Nepatikimų tiekėjų sąrašą. Primename, kad tiekėjų įtraukimas į Nepatikimų tiekėjų sąrašą yra ne perkančiosios organizacijos teisė, bet Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta pareiga.
Tinkamas pirkimų vykdymas ir sutarčių priežiūra yra esminiai faktoriai, siekiant skaidraus viešųjų lėšų naudojimo, sąžiningos konkurencijos užtikrinimo ir paslaugų kokybės, tad tikimasi, jog į Tarnybos įpareigojimą bei rekomendacijas Perkančioji organizacija atsižvelgs ir užtikrins skaidrumą pirkimuose.
Pranešimą paskelbė: Evelina Butkutė – Lazdauskienė, Viešųjų pirkimų tarnyba