Retas pastebėjo, kad prie Aušros aikštėje esančio Savivaldybės pastato arčiausiai esančios automobilių stovėjimo aikštelės atsirado KET ženklas „Rezervuota“. Ir kaip kokia laukuose baidanti paukščius išskėstomis rankomis kaliausė, taip ženklas trisdešimt metrų grasins kiekvienam Savivaldybės ir kitų įstaigų interesantui.
Valdininkai duoda susiprasti – už jūsų, mokesčių mokėtojų, pinigus įrengėme aikšteles, tad, būkite malonūs, ir keliasdešimt ar šimtus metrų kulniuokite iki mūsų durų.
Kaip bebūtų gaila, bet ne tik Radviliškis, o ir dažna Lietuvos savivaldybė, ypač regionuose, tvarkoma išimtinai pagal mero norus ir poreikius. Merui ne tik paskiriamas tarnybinis automobilis, bet jis išsireikalaus ir vietos jam. Maža to, parinkta vieta yra arčiausiai durų. Tuo tarpu neįgaliesiems skirtos pora vietų – keliasdešimt metrų toliau. Ar tinka neva krikščioniškas pažiūras ginančiam merui taip demonstruoti galią, klausimas tik retorinis. Tačiau gal tai rafinuotas būdas susirinkti iš miestiečių ir svečių rinkliavas už 3 milijonus kainavusią aikštę? Juk dažnoje Europos valstybėje apmokestinti keliai. Kaip ten bebūtų, tačiau nemažai daliai apsižioplinusių vairuotojų teks ploninti pinigines.
Paprašytas paaiškinti situaciją, Radviliškio rajono savivaldybės Saugaus eismo komisijos pirmininkas Vidmantas Benevičius teigė, kad su jo vadovaujama komisija KET ženklo pastatymo niekas nederino. Radviliškio miesto seniūno pareigas laikinai einanti seniūno pavaduotoja Vigilija Dževečkienė raštiškame atsakyme nurodė, kad tai padaryta rangovo „Panevėžio statybos tresto“ iniciatyva. Esą tai buvo įtraukta į projektą. Eligijos Zoltnerienės atsiųstame paaiškinime nurodyta, kad visas suderinimas atliktas su Šiaulių AVPK kelių policijos tarnyba. Tiesa, nenurodyta, nei kada tai padaryta, nei kokie pareigūnai priėmė sprendimą. Dabar tampa aišku, kodėl mero iniciatyva yra dovanojami automobiliai policijos komisariatui. Panašu, kad savo kišenėje reikia turėti ne tik kišeninį prokurorą, bet ir kitas jėgos struktūras.
Gerą pavyzdį demonstruoja Švedijos savivaldybės, kurios
merams net nesuteikia atskiro tarnybinio transporto. Be to, Skandinavijos šalių
valdininkai ir politikai nesinaudoja tokiomis privilegijomis, kokios dar gajos
buvusiose komunistinio režimo valdomose šalyse. Tad Radviliškio mero sukurtas
įvaizdis tik iš išorės gražus, bet vidus perpuvęs. Kaip sakoma, „ne viskas
auksas, kas auksu žiba“, o apie žmogų ne iš kalbų, bet iš darbų reikia spręsti.
Neseniai išrinkto Ukrainos prezidento pavyzdys turėtų būti pamokantis ir
Lietuvoje – jis paprašė valdininkų nekabinti kabinetuose jo portreto. Tad ir
Radviliškio rajono gyventojų pasitikėjimą gavęs meras turėtų parodyti gerą
gestą – atsisakyti privilegijų. Be to, juk ir gyvena ne per toliausiai nuo
darbovietės – vos už poros šimtų metrų.
Tiesa, meras A. Čepononis, kaip visada, nieko nesakė ir nieko neįpareigojo
daryti. Ant aikštės trinkelių atsiradę užrašai, identiški mero ir kitų politikų
tarnybinių automobilių valstybiniams numeriams, anot atstovės spaudai E.
Zoltnerienės, yra tik informacinio pobūdžio horizontalus ženklinimas. Įdomu,
kas lauks tų Savivaldybės ir jos administracijos darbuotojų, kurie išdrįs toje
vietoje pasistatyti automobilį, kuriam bus duotas leidimas parkuotis
privilegijuotoje aikštelėje? Galimi ne tik tokie veiksmai kaip leidimo
atėmimas, premijų sumažinimas, krūvio padidinimas ir kiti socialinio spaudimo
elementai, kuriais garsėja į tris neformalias dalis – panašias į kastas –
suskaidyta administracija.
Kodėl ženklai pastatyti be suderinimo, pažeidžiant LR įstatymus, ir kas dėl to
kaltas, skaitykite kituose savaitraščio „Radviliškio kraštas“ numeriuose.
Bus daugiau.
Marius Aleksiūnas