Beveik visi istoriniai automobiliai, menantys tarpukario ar dar senesnius laikus, paprastai turi vieną bendrą bruožą: jei jie iš tiesų unikalūs, atspindintys svarbiausius inžinerinės minties raidos etapus, reti ir brangūs – dažniausiai būna saugomi po devyniais užraktais. Tokios mašinos tampa neliečiamais muziejų ar privačių kolekcijų eksponatais. Kitaip tariant, jas apžiūrėti paprastam mirtingajam arba neįmanoma, arba brangu. Tačiau yra išimčių.
Būtent taip technikos istorija besidomintieji apibūdina kasmet nuo 2008-ųjų Biržuose rengiamą bene didžiausią rytinėje Baltijos pakrantėje organizuojamą senovinių automobilių suvažiavimą „Nesenstanti Klasika“. Čia įsikūręs senovinės technikos klubas „Klasika“ sugebėjo taip sėkmingai užpildyti tokio pobūdžio renginių nišą, kad jei pirmaisiais metais tradiciškai pirmąjį rugpjūčio savaitgalį vykstantį forumą atriedėdavo svečiai iš Širvintų, Pasvalio, Vilniaus, Kauno, Panevėžio, Pasvalio ar Klaipėdos, tai dabar atvyksta delegacijos ne tik iš mūsų šalies, bet ir Latvijos, Estijos, Suomijos, Lenkijos, Baltarusijos, Vokietijos, Rusijos. „Nesenstanti Klasika“ tapo savotiškomis daugybės vadinamųjų oldtimerių savininkų, restauratorių bei kolekcininkų Kalėdomis. Dar nebuvo renginio, kad susirinkę šios srities aukščiausios prabos profesionalai nepraturtintų vienas kito naudingais dalykiniais patarimais ar smagiomis kelionių istorijomis.
Žinoma, tiek patiems suvažiavimo dalyviams, tiek besidomintiems senovine technika svarbiausia yra tai, ką bus galima išvysti Sodeliškių dvaro sodyboje įkurto muziejaus prieigose, vėliau vyksiančio parado į Biržus ir parodos šio aeroklubo erdvėje metu. Šįkart, nepaisant visuotinį karantiną išprovokavusio ir visavertį gyvenimą paralyžiavusio COVID-19 viruso pandemijos, „Nesenstančios Klasikos“ forume susirinks daugiau nei 130 ratuotų įdomybių, nuo 1931-aisiais pagaminto kabrioleto „Chrysler CD8“ iki 1913-aisiais sukonstruoto garo traktoriaus „Case“. Nuo 1933-ųjų „Renault YN2“ iki 1954-ųjų „Plymouth Savoy“. Renginyje bus tik vyresni nei 45 metai (t. y. pagaminti iki 1976-ųjų) automobiliai.
Neginčijamą istorinę vertę turinčių automobilių suvažiavimo architektai visus dalyvius sugrupavo į „senovinius“, „europietiškus“, „amerikietiškus“ ir „rusiškus“. Taip pat nutarta suformuoti atskirą „Mercedes-Benz“ bei specialios paskirties mašinų ir sunkvežimių grupę, kad smalsuoliams būtų lengviau palyginti kokiu metu, kokių šalių konstruktoriai, kokius technikos evoliucijos kelius rinkosi, kas diktavo inžinerines madas, kokie sprendimai išliko iki šių dienų, o kas dabar kelia šypseną.
„Negalėčiau išskirti kažkurio vieno automobilio kaip „pačio labiausio“, nes iš tiesų gerbiu visus atvyksiančius į mūsų renginį. Bet jei kalbėsime apie tai, į ką galėtų atkreipti dėmesį eilinis parodos lankytojas, nebejotinai rekomenduočiau ilgėliau stabtelėti ir atidžiau apžiūrėti tarpukaryje pagamintus senolius. Tarkim mūsų renginyje pirmą kartą dalyvaus įdomus ir itin retas 1940-aisiais Čekoslovakijoje pagamintas automobilis „Tatra 87“. Net ir anų laikų kontekste jis atrodo išskirtinis, Savo grakščiomis formomis ir elegancija renginyje publiką hipnotizuos 1970-ųjų laidos „Citroen D Speciale“. Įprastą sąvokų „prabanga“ ir „solidumas“ turinį greičiausiai kiek pakoreguos 1947-ųjų „Rolls Royce Silver Wraith“. Jaunesniems mūsų svečiams greičiausiai bus smalsu apžiūrėti kino filmo „Atgal į ateitį“ simboliu tapusį automobilį „DeLorean Turbt“, – komentuodamas parodos lankytojų lauksiančius siurprizus pasakojo klubo „Klasika“ vadovas ir renginio organizatorius Egidijus Einoris.
Be to, šiųmetiniame suvažiavime „Nesenstanti Klasika“ bus įspūdingas būrys 5-7 dešimtmečio galingų ir didžiulių amerikietiškų automobilių. Jiems nenusileis ir europietiški, bet šiek tiek silpnesnių „raumenų“ klasikiniai eksponatai. Bus į ką paganyti akis besidomintiems sovietine technika – renginyje bus visų laidų „moskvičiai“, „žiguliai“ ir „volgos“. Paradoksalu, tačiau beveik visi jie kur kas geresnės būklės nei kadaise nuriedėjo nuo konvejerio. Bene egzotiškiausi šios kategorijos eksponatai – vienetinis automobilis „Leningrad“ (Biržuose bus jo debiutas) ir vienas iš vos keleto iki mūsų dienų išlikusio krano „GAZ 51“ sunkvežimio bazėje pasirodymas.
Kaip ir ankstesniais metais visus eksponatus atidžiai apžiūrės ir vertins tarptautinė istorinės technikos ekspertų komisija, kurios verdiktas lems, kam atiteks festivalio „Didysis prizas“ ir kas laimės atskirų nominacijų trofėjus.
Istorinės technikos paradas iš Sodeliškių į Biržus pajudės rugpjūčio 1-ąją dieną 15 val. 30 minučių, o paroda Biržų aeroklube vyks iki 18 val.
Nuotr.
Nuotraukos iš 2020-ųjų klubo „Klasika“ kalendoriaus bei ankstesnių metų renginių