,,Visuomenės balsą“ purto Kultūros ministerijos tyrėjai

Aiškinamasi, ar savivaldybės ruporas nepaliko savo reklamos užsakovų durniaus vietoje.

Radviliškio rajono savivaldybės oficialiu ruporu tapęs savaitraštis „Visuomenės balsas“, kuriam rajono valdžia už gerų jos darbų viešinimą pasiruošė atseikėti daugiau kaip 20 tūkstančių eurų, pateko į Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos tyrėjų akiratį. Šiuo metu atliekamas tyrimas, kurio tikslas – išsiaiškinti, ar tik šio laikraščio leidėjai nėra savo reklamos užsakovus ir skaitytojus mulkinantys niekšeliai, nurodantys „išpūstą“ savo laikraščio tiražą.

Reklamos užsakovai lieka durniaus vietoje

Jeigu parduotuvėje norėsite nusipirkti kilogramą dešros, o pardavėja pasvers vos porą šimtų gramų ir paprašys sumokėti kaip už visą kilogramą, turbūt neatsiras nė vieno pirkėjo, kuris apsidžiaugs tokia niekinga apgaule. Netgi priešingai – toks pirkėjų apvaginėjimas pardavėjai gali baigtis labai liūdnai – nuo darbo praradimo iki teisiamųjų suolo.

Panašiai yra ir laikraščių leidybos versle. Jeigu kažkuris laikraštis skelbiasi, kad jo tiražas yra 5 tūkstančiai egzempliorių, tai reklamos užsakovas, nusprendęs tame laikraštyje spausdinti savo reklamos skelbimą ir už tai sumokėjęs pinigus, pagrįstai tikisi, kad jo reklamą pamatys mažiausiai 5 tūkstančiai laikraščio skaitytojų.

O jeigu realių skaitytojų tėra tik koks 30 ar 50, bet laikraščio leidėjas skelbia melagingai „išpūstą“ tiražą, tada reklamos užsakovas lieka durniaus vietoje, nes už reklamą sumokėtus pinigus paleido vėjais. 

Aferizmu užsiimantiems leidėjams gresia baudos

Tam, kad laikraščių leidėjai neužsiimtų aferizmu ir neapgaudinėtų savo klientų, Lietuvoje veikia nustatytas apsaugos mechanizmas. Kiekvieno laikraščio leidėjai savo tiražus kas pusmetį privalo deklaruoti Lietuvos Respublikos kultūros ministerijai, kuri turi teisę tiražus audituoti, o melagėliams nutarkuoti sėdimąją.

Jeigu Mikė Melagėlis iš Motiejaus Valančiaus užrašytos pasakos už savo melagystes nuo tėvo kaip reikiant gavo į kailį ir bemat nustojo skiesti pramanus, tai apsimelavusiems laikraščio leidėjams gresia kur kas labiau civilizuotos sankcijos, numatytos Administracinių nusižengimų kodekse.

Už melagingo tiražo nurodymą laikraštyje leidėjai gali gauti baudą nuo 150 iki 570 eurų. Ir, žinoma, užsitraukti visų apgautų reklamos užsakovų rūstybę, nes nė vienas nesijaučia laimingas, kai sužino, jog buvo mulkinamas.

Kultūros ministerija atlieka tyrimą

O kuo gi Lietuvos Respublikos kultūros ministerijai užkliuvo savaitraštis „Visuomenės balsas“, neseniai tapęs rajono valdžios propagandos skleidimo už mokesčių mokėtojų pinigus įrankiu?

Paaiškėjo, kad šio laikraščio leidėjai Kultūros ministerijai patys nurodė, jog jų leidinio tiražas 2020 metų antrąjį pusmetį buvo 2 tūkstančiai egzempliorių. Tačiau atsivertus patį laikraštį šiemet jau įrašytas pustrečio karto didesnis tiražas – net 5 tūkstančiai egzempliorių.

Ir asilui kiltų įtarimas, ar galėjo po Naujųjų metų laikraščio tiražas šitaip pakilti kone per vieną naktį?

Dar daugiau abejonių kelia tai, jog „Visuomenės balso“ leidėjai apskritai nėra deklaravę Kultūros ministerijai savo tiražų už 2021 metų pirmąjį pusmetį. Įstatymai leidžia laikraščio tiražo nedeklaruoti tik tuo atveju, jeigu tiražas nesiekia 500 egzempliorių ir laikraštis nepriima reklamos.

Matant tokius akivaizdžius neatitikimus kiekvienam protaujančiam žmogui kiltų įtarimas, ar tik nebus leidėjai „išpūtę“ savo tiražą, kad priviliotų kuo daugiau reklamos klientų ir viešinimo trokštančių politikų pinigų?

„Radviliškio kraštas“ kreipėsi į Kultūros ministeriją ir pasiteiravo, ar gali būti, kad laikraščio „Visuomenės balsas“ reklamos užsakovai ir skaitytojai yra mulkinami? Kultūros ministerijos Visuomenės informavimo ir autorių teisių politikos grupės vadovas Deividas Velkas rugsėjo 22 dieną patvirtino, kad šis atvejis šiuo metu yra tiriamas, bei pažadėjo informuoti apie patikrinimo rezultatus.

Laikraščio akcininkai abejonių neišsklaidė

Įdomu, o kaip tokius tiražo neatitikimus pakomentuos patys savaitraščio „Visuomenės balsas“ leidėjai?

Kultūros ministerijos tinklalapyje viešai skelbiama, kad savaitraštį „Visuomenės balsas“ leidžia mažoji bendrija „Visuomenės balsas“, kurios akcijas po 50 procentų dalijasi už smurtą prieš ligoninės vadovą neseniai nuteistas nevėkšla politikas Marius Aleksiūnas, per praėjusius rinkimus su Naglio Puteikio partija nesėkmingai bandęs prasiveržti į Seimą, ir savaitraščio redaktore įvardijama Asta Volkovaitė, kurią per praėjusius Seimo rinkimus į Radviliškio-Tytuvėnų rinkimų apygardos rinkimų komisiją buvo delegavusi Lietuvos laisvės sąjunga (liberalai).

Deja, iš savaitraščio akcininko bei įkūrėjo Mariaus Aleksiūno aiškaus atsakymo neišgirdome. Užuot tiesiai šviesiai atsakęs, koks yra tikras laikraščio „Visuomenės balsas“ tiražas ir kodėl nurodomi skirtingi skaičiai, jis pažėrė daug kritikos savaitraštį „Radviliškio kraštas“ leidžiančiai viešajai įstaigai ir pridūrė, kad klausimus pateikiame netinkamu adresu.

Panašu, kad apie savaitraščio „Visuomenės balsas“ tiražą neturėjo ką pasakyti ir kita leidinio akcininkė bei redaktorė Asta Volkovaitė, kuri į klausimą apie savaitraščio tiražą aiškaus atsakymo nesugebėjo pateikti ir nurodė, kad atsakymui reikia papildomai rengtis.

Kai net patys leidėjai nesugeba aiškiai ir konkrečiai atsakyti į paprastą ir tiesų klausimą, susidaro nuomonė, jog net kalbos apie tai, kad šio leidinio tiražas gali būti dar mažesnis – esą iš spaustuvės parvežama tik 1500 egzempliorių – gali būti ne iš piršto laužtos. Kas žino, o gal laikraščio tiražas nesiekia nė 500 egzempliorių, nes skundų rašymu garsėjantis vienas iš „Visuomenės balso“ leidėjų Marius Aleksiūnas tikrai žino įstatymus ir savo laikraščio tiražą tikrai būtų deklaravęs taip, kaip to reikalauja teisės aktai. Kaip yra iš tikrųjų, tikėkimės, paaiškės netolimoje ateityje. 

Vytautas Juozaitis

Total
15
Shares
Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

Related Posts