Tai, ko Lietuvoje dar nebuvo: „Via Lietuva“ pėsčiųjų ir dviračių taką paženklino naktį švytinčiais dažais

Via Lietuva“ valstybinės reikšmės krašto kelyje Kaunas–Žeimiai–Šėta esančiame dviračių take atliko unikalų bandymą – keli šimtai metrų šio tako paženklinti naktyje švytinčiais fluorescenciniais dažais. Šie dažai dieną nuo šviesos „pasikrauna“, o tamsiuoju paros metu šviečia be papildomų šviesos šaltinių. Tokia inovacija – ypač naudinga eismo dalyviams neapšviestuose ruožuose.

Šią savaitę, sulaukus darbams tinkamų oro sąlygų, „Via Lietuva“ fluorescenciniais dažais paženklino kelyje Nr. 232 Kaunas–Žeimiai–Šėta esančią 400 metrų dviračių tako atkarpą nuo 35,45 iki 35,85 km. Iš viso paženklinta apie 100 m2 tako, o apatiniam sluoksniui sunaudota apie 45 kg baltų bei apie 100 kg fluorescencinių dažų. Šie darbai buvo atlikti per dvi dienas – pirmąją dieną buvo įrengtas apatinis baltų dažų sluoksnis, kuris leis tamsiu paros metu geriau atspindėti šviečiančius dažus, o kitą dieną jau buvo įrengtas sluoksnis su šviečiančiais dažais.

Įprasto tipo ženklinimas pats nešviečia, o tik atspindi transporto priemonių žibintų skleidžiamą šviesą. Tuo metu fluorescenciniai dažai dieną kaupia šviesos energiją, todėl šviesdami naktį yra geriau matomi. Tokiais dažais galima pažymėti dviračių tako vingius, dviračių tako šoninius gabaritus, pavyzdžiui, esant aukštiems šlaitams.

„Tokie inovatyvūs sprendimai turi vieną tikslą – saugesnes keliones kiekvienam. Tuo pačiu tai yra puiki galimybė įsitikinti, kad net maži pokyčiai gali turėti didelį poveikį. Šis pilotinis sprendimas – žingsnis kuriant ateities kelius, kuriame saugumas eina koja kojon su technologijomis”, – sako susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis.

Pažymima, jog šių dažų naudojimas kol kas nėra reglamentuotas ir atspindžio reikalavimai tokio tipo ženklinimui šiame pilotiniame projekte nebus keliami.

AB „Via Lietuva“ Infrastruktūros priežiūros skyriaus vadovas Modestas Lukošiūnas akcentuoja, jog horizontalusis ženklinimas yra viena esminių saugų eismą užtikrinančių priemonių keliuose, takuose bei šaligatviuose.

„Įprastai ženklinimas yra baltos ar kitos spalvos linijos, turinčios šviesą atspindinčias savybes. Tai leidžia daug geriau orientuotis eisme: matyti eismo juostų kraštus, krypties trajektoriją, sankryžas, kliūtis ir pan.

Šiuo pilotiniu projektu išbandoma technologija, kuri skiriasi nuo įprastinės tuo, kad neatspinti šviesos, bet pati šviečia nakties metu. Fluorescencinės medžiagos, esančios dažuose, dienos metu kaupia šviesos energiją, o nakties metu ją skleidžia šviesdamos.  Tokiu būdu, pėstiesiems ar važiuojantiems transporto priemonėmis, kurios neturi ryškaus šviesos šaltinio, pavyzdžiui, dviračiais ar paspirtukais, užtikrinamas geras ženklinimo linijų matymas nakties metu“, – paaiškino M. Lukošiūnas.

AB „Kelių priežiūra“, kuri pagal sutartį su AB „Via Lietuva“ yra atsakinga už kokybišką valstybinės reikšmės kelių priežiūrą, generalinis direktorius dr. Audrius Vaitkus džiaugėsi, kad bendrovė gali įgyvendinti inovatyvius sprendimus, kurie didina eismo saugumą ir patogumą visiems eismo dalyviams, ypač tamsiu paros metu.

„Nuolat siekiame atliepti akcininko, AB „Via Lietuva“ bei visuomenės lūkesčius, būti technologiškai pažangūs ir kurti vertę valstybei. Tokie natūriniai sprendimų išbandymai kaip šis – puiki proga praktiškai įvertinti pažangias technologijas ir jų pritaikomumą mūsų keliuose. Neabejojame, tai gali tapti dar vienu žingsniu kuriant saugesnę, pažangesnę ir tvaresnę kelių infrastruktūrą Lietuvoje“, – sako AB „Kelių priežiūra“ generalinis direktorius dr. Audrius Vaitkus.

„Via Lietuva“ jau nuo 2023-ųjų valstybinės reikšmės keliuose naujai atliktam ženklinimui taiko 300 mili kandelų horizontaliojo ženklinimo atspindimojo skaisčio reikalavimą. Palyginti su kitomis Europos Sąjungos valstybėmis, Vokietija dar tik svarsto artimiausiu metu padidinti reikalavimus horizontaliojo ženklinimo atspindimojo skaisčio koeficientui nuo 200 iki 300 mili kandelų.

Moksliniais tyrimais buvo nustatyta, jog kaskart padidinus horizontaliojo ženklinimo atspindimojo skaisčio koeficiento reikalavimus 100 mili kandelų – iki beveik 9 proc. sumažinama eismo įvykių tikimybė.

„Via Lietuva“ primena, jog paprastai horizontaliojo ženklinimo darbai valstybinės reikšmės keliuose po žiemos pertraukos pradedami nuo balandžio 20 d. ir baigiami iki lapkričio 20 d. Kasmet yra paženklinama nuo 650 iki 700 tūkst. kvadratinių metrų horizontaliojo ženklinimo linijų bei simbolių. Tai kiekvienais metais pareikalauja iki 4 mln. Eur valstybės biudžeto lėšų.

Akcinė bendrovė „Via Lietuva“ rūpinasi daugiau nei 21 000 km valstybinės reikšmės kelių, daugiau nei 1 500 tiltų, viadukų, tunelių bei daugiau nei 2 000 km pėsčiųjų ir dviračių takų. Įmonė siekia, kad šalies kelių infrastruktūra būtų nuolat plėtojama, atnaujinama bei modernizuojama, kurtų pridėtinę vertę valstybei, jos gyventojams ir taptų teigiamų pokyčių vizitine kortele šalies svečiams.

„Via Lietuva“

Eglė Nemanytė

Komunikacijos skyrius

Exit mobile version