Radviliškio rajone vasarą atokesnių kaimų gyventojams sunku pasiekti ne tik Radviliškį, bet ir seniūnijų centrus, nes viena pagrindinių susisekimo priemonių – mokykliniai autobusiukai. Rajono valdžia apie šią problemą žino, tačiau ką nors pakeisti neskuba. Valdžios nuomone – reikia taupyti.
Autobusas – kartą per savaitę
Gyventojai piktinasi, kad vasarą žmonės yra priversti derinti savo apsilankymus pas medikus, notarus ar savivaldybėje laiką pagal autobusų tvarkaraštį.
„Gyvename Beinoravos kaime. Mokslo metų dienomis rajono
centrą dar galime pasiekti bent jau du kartus per savaitę, o Sidabravą kasdien,
tačiau atėjus vasarai prasideda vargai. Vasaros metu autobusas į mūsų kaimą
atvažiuoja vos kartą per savaitę – ketvirtadieniais. Nors į rajono centrą
važiuoja dar ir pirmadienį, tačiau iki mūsų jis nevažiuoja. Atvažiavęs iš
Vadaktų iki Sidabravo jis 40 minučių stovi Sidabrave ir 8 valandą pajuda
Šeduvos link. Tas pats ir grįžtant iš Radviliškio. Autobusas pusvalandį stovi
Sidabrave, o po to važiuoja į Vadaktus. Ir taip tęsiasi jau kelerius metus.
Teko girdėti, jog kituose rajonuose vykdoma gyventojų apklausa, kokiomis
dienomis jie norėtų, kad važiuotų autobusas, kokiu laiku. O pas mus, kaip
gūdžiais stagnacijos laikais. Sprendimus priima rajono valdžia. Valdžia, kurią
mes rinkome, ir kuriai žmonės rūpi tik rinkimų metu“, – piktinosi Beinoravos
gyventoja (vardas ir pavardė redakcijai žinomi).
Kaip blokados laikais
Palonų miestelio gyventojai atsidūrė visai nepavydėtinoje
situacijoje. Jau keletą pastarųjų metų paloniškiai gyvena kaip 1990 metų
sovietinės blokados laikais. Tuomet pavasarį net iš kelių pro Palonus
važiavusių priemiestinių bei tarpmiestinių autobusų liko tik pora. Keitėsi valdžios rajone ir
šalyje. Autobusų reisų kasmet mažėjo. Gyvename 30-aisiais Nepriklausomybės
metais, o tapo dar blogiau nei buvo. Mat vasaros metu pro miestelį nevažiuoja
nė vienas autobusas. Tiesa, penktadienio ir sekmadienio popietėmis pravažiuoja
Panevėžio autobusų parko autobusas, vykstantis iš Panevėžio į Baisogalą.
Autobusas važiuoja tuo metu, kai penktadienį seniūnija darbą jau beveik baigia,
o gydytojų gali ir nerasti. Į parduotuvę, vaistinę, seniūniją ar pas gydytojus
dar vargiai ir suspėsi, nes autobusas Baisogaloje stovi vos apie 20 minučių.
Panašioje situacijoje ir greta esančio Valatkonių kaimo
žmonės, kuriems nebent tik pėsčiomis iki Baisogalos kiek arčiau.
Gyventojai ne kartą kreipėsi ir į seniūniją, ir į rajono
valdžią. Žadėta padėti, tačiau pagalbos taip ir nesulaukta. Pažadų pagelbėti
sulaukta ir prieš savivaldybių rinkimus. Politikai tuomet žadėjo, jog autobuso
maršrutas vasarą bus.
„Pažadėjo – patiešijo, neišpildė – nesugriešijo“, – byloja
lietuviška patarlė. Tad gūdūs blokados laikai tebesitęsia.
Sulaukta ir dar vieno skundo
Liutkiškių kaimo gyventojas piktinosi, kad vasaros metu
žmonės į Liutkiškius yra priversti nuo Kutiškių kulniuoti pėsčiomis. „Jei žiemą
Radviliškį gali pasiekti tris kartus per dieną, tai vasarą pasiekti miestą
tampa iššūkis. Mes dar jauni, galim paeiti ir pėsčiomis iki Kutiškių, nuo kur
važiuoja miesto autobusas, tačiau ką daryti pagyvenusiems žmonėms ar turintiems
negalią. Reikia apsilankyti pas gydytoją, nusipirkti vaistų ar maisto. Taip ir
vargstam visą vasarą ir niekam nė motais. Išgirdęs, kad į miestą važiuoja
kaimynas, kalbini jį, kad pavežtų. Tegul ne kasdien, bet jau bent porą kartų
per savaitę galima būtų surasti autobusą, o gal galima būtų pratęsti iki
Kutiškių važiuojančio miesto autobuso maršrutą?“, – guodėsi ir klausė Liutkiškių
gyventojas.
Sulaukta ir gyventojų nusiskundimų iš Minaičių. Pasak skambinusio vyriškio, autobusas į kaimą net neužvažiuoja, o keleivius paleidžia prie vieškelio Liaudiškiai–Mėnaičiai–Pašušvys–Grinkiškis įrengtoje Čerkosų stotelėje.
„Autobusas šiuo keliu važiuoja tik ketvirtadieniais ir
šeštadieniais, tačiau jei prireikia skubiai pasiekti ar Grinkiškį (seniūnijos
centrą), ar Radviliškį, tenka ieškoti, kas gali pavėžėti ir, aišku, ne dykai“,
– sakė vyriškis.
Pasiekiame visus kaimus
UAB „Emtra“ direktorius Vladas Milkonas sakė, jog vasarą įmonė aptarnauja apie 12 priemiestinių bei Radviliškio miesto maršrutų. Žiemą bendrovė važiuoja beveik 30-čia maršrutų.
„Pravažiuojam beveik visus kaimus, tik ne kasdien. Vienais
maršrutais važiuojame du, kitais – tris kartus per savaitę, tačiau yra reisų,
kuriais keleivius vežame darbo dienomis. Dažnai autobusai važiuoja pustuščiai –
dažnai autobusu važiuoja tik 10 keleivių. Pakeliui jų mažėja ir į galinį punktą
atvažiuoja vos 1-2 arba visai tuščias autobusas. Keleiviai turi prisitaikyti
prie esamų reisų, mes negalime į kiekvieną kaimą važiuoti kasdien“,- sakė
„Emtros“ direktorius V. Milkonas.
Nesulaukę valdžios
sprendimų gyventojai priversti išlaidauti
Į redakciją paskambinę žmonės sakė, jog sumažėjus autobusų
reisų, kaimuose atsirado nelegalūs taksistai, kurie už 10-20 eurų mokestį „nuo
galvos“ nuveža pagyvenusius žmones į miestą. Kai kada už tą patį mokestį jie
parveža ir namo, tačiau dažniausiai reikia vėl mokėti.
Nelegalių pavėžintojų verslas vėl pradeda klestėti, kaip tai
buvo prieš aštuonis ar dešimt metų.
Rajono valdžia apie tokias „kooperacijas“ turi žinoti, tačiau pagerinti atokesnių kaimų gyventojų susisiekimą su rajono centru nesiruošia. Į gyventojų nusiskundimus – valdininkų pažadai, kurių kol kas nė vienas neįvykdytas.
„Radviliškio krašto“ informacija