Kas yra Game Jam?
Game Jam – tai kūrybinis konkursas arba maratonas, kurio metu per ribotą laiką (dažniausiai per 48 valandas) komandos turi nuo nulio sukurti žaidimą – nuo idėjos iki pirmojo prototipo. Ir tai nėra tiesiog varžybos. Konkursas tapo bendruomenės susibūrimu, eksperimentų erdve, kurioje svarbiausia ne laimėjimas, o kūrybinis procesas ir bendradarbiavimas.
Lietuva šią tradiciją ėmė puoselėti gana seniai – jau nuo 2009 m. LT Game Jam vyksta kaip nacionalinė Game Jam versija, veikianti kartu su pasauline Global Game Jam iniciatyva.
2025 m. renginys vyko sausio 24–26 dienomis, kai kūrėjai iš visos šalies vienu metu susitiko penkiuose miestuose: Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose ir Panevėžyje. Visi renginiai prasidėjo penktadienio vakarą 18 val. ir tęsėsi iki sekmadienio vakaro, apimdami 48 valandų, pilnų kūrybinės energijos, kodų, idėjų ir prototipų.
Suplanuota, kad kitas Global Game Jam 2026 vyks 2026 m. sausio 26 d. – vasario 1 d., tad tikėtina, jog ir Lietuvos bendruomenė tuo metu vėl prisijungs prie pasaulinės žaidimų kūrėjų šventės.
Dėl tokio masto ir populiarumo Game Jam LT tapo ne tik pomėgiu ar savaitgalio iššūkiu, bet ir svarbia kūrybinės bei technologinės kultūros dalimi, įrodančia, kad kūrybiškumas ir inovacijos gali eiti koja kojon.
Profesionalumas, eksportas, inovacijos
Game Jam kultūra gali tapti pamatu dar stipresnei Lietuvos žaidimų industrijai. Nors šalis nėra didelė, ji jau seniai įsitvirtinusi kaip viena aktyviausių kūrėjų bendruomenių Baltijos regione. Vietinės žaidimų studijos kuria ir eksportuoja savo produktus į rinkas visame pasaulyje, o jų žaidimai pasiekia milijonus vartotojų.
Šiuo metu Lietuvoje veikia apie šimtą žaidimų kūrimo įmonių, kuriose dirba daugiau nei 2 500 profesionalų – nuo programuotojų ir dizainerių iki garso inžinierių ir rinkodaros specialistų. Šis sektorius sparčiai auga, o jo potencialą toliau plečia technologinis išprusimas, universitetų programos ir iniciatyvos, tokios kaip Game Jam, kur jaunieji kūrėjai įgyja praktinių įgūdžių ir susipažįsta su pramonės atstovais.
Tarp pagrindinių iššūkių išlieka tarptautinė konkurencija, investicijų trūkumas ir talentų pritraukimas. Būtent dėl to tokie renginiai kaip Game Jam yra tiltas, jungiantis idėjas ir karjerą. Daugelis kūrėjų pirmuosius žingsnius žengia tokiose kūrybinėse sesijose, o vėliau įsilieja į profesionalų rinką.
Inovacijos taip pat keičia žaidimų kūrimo kryptį. Virtualios realybės (VR), dirbtinio intelekto (DI) ir debesijos technologijų integracija leidžia kurti vis sudėtingesnius, interaktyvesnius ir labiau įtraukiančius produktus. Lietuvoje šios technologijos pritaikomos ne tik pramoginiams projektams, bet ir mokymosi, sveikatos ar net kultūros sektoriuose.
Reikšminga šios industrijos dalis yra ir skaitmeninio kazino bei lošimų žaidimų segmentas, kuriame dirba daugybė vietos programuotojų, dizainerių ir duomenų analitikų. Tarp tarptautinių įmonių, turinčių stiprią technologinę bazę, galima paminėti Betsson, bendrovę, kuri savo Vilniaus biure telkia informacinių technologijų profesionalus iš Lietuvos ir užsienio. Jie prisideda prie naujų žaidimų kūrimo, sistemų priežiūros ir pasaulinių platformų vystymo. Tai rodo, kad Lietuva tampa ne tik kūrybinių idėjų, bet ir aukštos kvalifikacijos technologinių specialistų centru.
Galiausiai – eksportas. Idėjos ir projektai, kurie gimsta per Game Jam, dažnai virsta žaidimais, parduodamais tarptautinėse rinkose, arba tampa startuoliais, pritraukiančiais investicijas iš užsienio. Ši kūrybos ir technologijų sintezė paverčia Lietuvą svarbia pasaulinės interaktyvaus turinio rinkos dalimi – nuo nepriklausomų kūrėjų iki didelių tarptautinių studijų.
Kūrybinė bendruomenė: nuo idėjos iki žaidimo
Vienas svarbiausių elementų bet kuriame Game Jam renginyje yra komandos formavimas. Čia susitinka skirtingų sričių žmonės – programuotojai, grafikos menininkai, garsų kūrėjai, scenaristai ir žaidimų entuziastai. Kai kurie atvyksta su jau pažįstamais kolegomis, o kiti komandas suburia spontaniškai vos prasidėjus renginiui. Akimirka, kai iš nepažįstamų žmonių per kelias valandas gimsta kūrybinė komanda, yra viena žaviausių Game Jam dalių.
Darbo eiga visuose miestuose iš esmės tokia pati: renginio pradžioje paskelbiama tema arba iššūkis, kurį kiekviena komanda interpretuoja savaip. Po trumpos idėjų paieškų sesijos dalyviai pasiskirsto užduotis pagal savo kompetencijas: vieni kuria kodą, kiti piešia, o dar kas nors rašo dialogus ar rūpinasi garsais. Toliau vyksta intensyvus kūrybinis darbas: per dvi paras gimsta žaidžiamas prototipas, kurį sekmadienio vakarą kiekviena komanda pristato kaip trumpą „demo“ versiją.
Per LT Game Jam 2025 renginį dalyvavo daugiau nei 400 registruotų kūrėjų, iš kurių apie 270 atvyko į vieną iš penkių vietų visoje Lietuvoje. Nors tikslaus komandų skaičiaus organizatoriai nenurodo, paprastai vienoje komandoje dirba nuo dviejų iki penkių žmonių. Kadangi renginys yra dalis pasaulinės Global Game Jam iniciatyvos, komandų dydis nėra griežtai ribojamas. Taigi, kai kuriose vietose dirba vos keli dalyviai, o kai kur susiburia kūrybinės grupės, kurias sudaro keliasdešimt žmonių.
Kiekviena komanda registruojasi specialioje platformoje, sukuria savo projekto puslapį, įkelia aprašymą ir žaidimo versiją, kuri tampa viso pasaulinio tinklo dalimi. Dauguma LT Game Jam renginių yra skirti suaugusiems (dažniausiai taikoma „18+“ taisyklė).
Tokia atvira, eksperimentinė struktūra skatina dalyvius mokytis vieniems iš kitų, dalytis idėjomis ir drąsiai bandyti naujus sprendimus. Būtent taip kadaise gimė ir kai kurios Lietuvos žaidimų studijos, pavyzdžiui, Lazy Bear Games, kurių pavadinimas kilo iš Game Jam sąvokos. Tai geriausias įrodymas, kad dviejų dienų kūrybinis iššūkis gali tapti profesionalios karjeros pradžia.
LT Game Jam, paramos iniciatyvos, universitetai
LT Game Jam yra bene ryškiausias tokio pobūdžio renginys Lietuvoje. Tai nacionalinė Game Jam versija, priklausanti pasauliniam Global Game Jam tinklui. 2025 m. renginys vyko penkiuose miestuose ir pateko į didžiausių pasaulyje dešimtuką pagal dalyvių skaičių.
Renginys vyksta ne tik Vilniuje. 2025 m. viena iš vietų buvo Šiaulių Valstybinė kolegija. Organizatoriai bendradarbiauja su rėmėjais ir partneriais iš sparčiai augančios Lietuvos žaidimų industrijos, tokiais kaip kūrybinės studijos, technologijų įmonės ir Kultūros taryba.
Žaidimų kūrėjų asociacija (LŽKA) koordinuoja organizaciją ir plėtrą. Be to, šalies žaidimų industrijos įmonės jau seniai suprato Game Jam vertę. Jos ne tik remia renginius, bet ir atranda naujų talentų bei idėjų kūrybinėje bendruomenėje. Taip pat kasmet organizuojami apdovanojimai „LT Game Awards“, kuriuose konkursiniams žaidimams suteikiamas pripažinimas už originalumą, techninę pažangą ar dizainą.
Švietimas, bendruomenė ir socialinis poveikis
Game Jam nėra tik technologijų renginys, jis turi ir socialinę pusę. Daugelis dalyvių yra studentai, pradedantieji kūrėjai ar mėgėjo lygmens entuziastai. Renginys leidžia pažvelgti į žaidimų kūrimą „iš vidaus“, suprasti, ar juos domina tolesnis tokių projektų vystymas.
Organizuojamos ir moterims skirtos iniciatyvos (pvz., Women Game Jam), kurios padeda mažinti ilgą laiką šiame sektoriuje egzistavusias prieigos kliūtis ir suteikia erdvę moterims atskleisti savo idėjas, kūrybiškumą bei technologines žinias. Daugybė moterų, pasinaudojusios šiomis galimybėmis, sugebėjo suspindėti ir įsitvirtinti technologijų pasaulyje, pvz., Vida Jonušytė, kurios istorija įkvepia naują profesionalių moterų kartą. Jaunoji specialistė, dalyvaudama jaunųjų profesionalų susitikime, nusprendė grįžti iš Jungtinės Karalystės į Lietuvą ir prisijungti prie sparčiai augančio technologijų startuolio, siekdama kurti pokyčius savo šalyje.
Kitas svarbus aspektas yra bendradarbiavimas tarp miestų bei regionų. Ne tik Vilnius, bet ir mažesni miestai bei kolegijos skiria lokalias vietas Game Jam organizavimui. Tai sukuria kūrybinį tinklą, kuris pasiekia ne tik sostinę, bet ir regionus.
Per Game Jam dažnai vyksta mentorystės sesijos ir dirbtuvės, o profesionalai dalina patarimus. Visa tai yra edukacinės paskatos, kurios ne tik palaiko dalyvius proceso metu, bet ir plečia jų akiratį.
Tokių renginių poveikis visuomenei ir jaunimui yra saviraiška, technologinis pasitikėjimas ir galimybė išbandyti kūrėjo kelią.